Friday, October 14, 2011

HATI YANG MATI...

assalamualaikum...

okeh hari ni aku nak kongsi satu kata-kata yang aku dengar kat radio tadi..
katanya hati manusia ni ada ketikanya mati....

dan dibawah ni merupakan penyebab hati kita menjadi mati...yang bwh ni aku copy paste jew..hehehe

1.Kalian mengenal Allah, tetapi tidak mau menunaikan Hak-Nya.

2.Kalian suka membaca kitab Allah, tetapi tidak mau mengamalkannya

3.Kalian mengetahui Iblis itu musuh , tetapi tetap mengikuti perintahnya

4. Kalian menyatakan cinta kepada Rasulullah shalallahu alaihi wasallam tetapi meninggalkan sunnahnya.

5.Kalian menyatakan cinta syurga tetapi tidak mau mengamalkan amalan ahli syurga


6. Kalian mengakui takut seksa neraka ,tetapi tetap saja berbuat dosa

7.Kalian meyakini bahwa kematian itu haq tetapi tidak pernah menyiapkan bekal untuk menghadapinya


8. Kalian selalu memperhatikan aib orang lain, tetapi tidak mau memperhatikan aib diri sendiri


9.Kalian senang makan rezeki Allah,tetapi tidak pernah bersyukur kepada-NYA


10.Kalian sering mengubur orang mati, tetapi tidak mau mengambil pelajaran darinya”

Maksud dari “Kalian mengenal Allah ,
tetapi tidak mau menunaikan hak-NYA”
adalah kalian telah tahu bahwa Allah-lah zat yang
menciptakan dan memberi rezeki kalian ,
tetapi kalian tidak mau beribadah kepada-NYA sesuai yang Dia perintahkan.



berdasar radio yang aku dengar tadi...penceramah tu kata...orang lelaki sentiasa memberi ubat kepada hati mereka tak kala mereka mendengar khutbah jumaat...hati lelaki yang baik ini sentiasa diingatkan tentang islam sewaktu mereka menghadiri solat jumaat dan mendengar khutbah jumaat....maka ianya diibaratkan memberi ubat kepada hati supaya hati tu tak mati....

maka aku berfikir tentang diri aku....aku ni jarang-jarang dengar ceramah agama...tapi bila aku terdengar tu pasti aku akan terdiam dan leka mendengar ceramah-ceramah berunsurkan agama islam ni....sesungguhnya aku ni sangat-sangat jahil...banyak benda tentang islam yang aku tak tahu...dan melalui org ceramah tu la kita tahu kan...

berbalik kepada hati yang mati.... menurut blog-blog yang aku baca jgk...menyatakan bahawa bila hati kita mati maka kita tidak akan menerima nasihat lagi....dan kita akan melakukan kejahatan dan maksiat berulang-ulang kali ibarat air yang mengalir...

No comments:

Post a Comment